انواع صفحه کابینت

انواع صفحه کابینت

انواع صفحه کابینت

در این قسمت قصد داریم به بررسی انواع صفحه کابینت آشپزخانه بپردازیم تا شما با آگاهی بیشتری نسبت به خرید صفحه برای آشپزخانه منزلتان اقدام کنید. از آنجایی که تنوع صفحه کابینت در بازار بسیار زیاد است و ممکن است شما کمی در این رابطه دچار سردرگمی شوید، قصد داریم ابتدا بطور کلی انواع صفحه کابینت را معرفی کنیم و سپس آنهایی که در بازار ایران موجود هستند را به ترتیب کیفیت و قیمت برای شما مرتب سازی کنیم. بدین ترتیب شما با آگاهی بیشتری می توانید تصمیم گیری نمایید.

در تقسیم بندی کلی صفحات یا رویه کابیت در دسته بندی های زیر قرار می گیرد:

  • سنگ طبیعی نظیر سنگ مرمر و گرانیت و …
  • سنگ مصنوعی نظیر کورین
  • سنگ مهندسی نظیر کوارتز یا دکتون و ..
  • چوب طبیعی
  • مشتقات چوب نظیر ام دی اف ( MDF ) با روکش های مختلف نظیر HPL و PVC
  • صفحات طرح کورین
  • بتن
  • اپوکسی
  • پرسلن یا صفحات فشرده سرامیکی

صفحه کابینت کورین

این تقسیم بندی کلی به شما می گوید که چه انتخاب هایی دارید. حال قصد داریم در یک تقسیم بندی کلی به شما بگویم کدام نوع صفحه کیفیت بالاتری به شما خواهد داد. رده بندی این محصولات به لحاظ کیفیت کمی دشوار است برخی از کیفیت ها بستگی به نظر و سلیقه هم خواهد داشت. در یک تقسیم بندی کلی می توان گقت:

  • سنگ مهندسی یا کوارتز
  • سنگ مصنوعی یا کورین
  • سنگ طبیعی نظیر مرمر و گرانیت
  • صفحات طرح کورین
  • مشتقات چوب نظیر ام دی اف (MDF) با روکش های مختلف

برخی از محصولات نظیر بتن در پروژه های خاص مورد استفاده قرار می گیرند و پرداخت آنها نیاز به تخصص بالایی دارد و در صورت انجام حرفه ای، کیفیت خوبی به شما خواهند داد. چوب طبیعی نیز نیاز به روکش شدن دارد تا در برابر آب و حرارت مقاومت مناسبی از خود نشان دهد و گرنه چندان متریال مناسبی نیست. اپوکسی و پرسلن نیز در ایران چندان برای صفحه کابینت مورد استفاده نیستند.

اگر بخواهیم لیست متریال های مورد استفاده برای صفحه را بر اساس قیمت مرتب کنیم دقیقا به ترکیبی مشابه بالا میرسیم:

  • سنگ مهندسی یا کوارتز
  • سنگ مصنوعی یا کورین
  • سنگ طبیعی نظیر مرمر و گرانیت
  • صفحات طرح کورین
  • مشتقات چوب نظیر ام دی اف (MDF) با روکش های مختلف

البته سنگ طبیعی بستگی به نوع سنگ قیمت متفاوتی دارد و بعضا می تواند از کورین یا کوارتز گران تر باشد. امروزه استفاده از سنگ تا حدودی کاربرد خود را به عنوان صفحه کابینت از دست داده است.

صفحه کابینت

لیست ارائه شده در بالا، برای آگاهی شما از محصولات موجود در بازار ایران است. با توجه به متناوب بودن و متغیر بودن قیمت متریال ها، امکان قیمت دادن برای هر مترطول از کار وجود ندارد. در نهایت انتخاب با شماست. در ادامه به معرفی محصولات موجود در این لیست خواهیم پرداخت:

کورین (صفحه کابینت کورین) :

صفحات یکپارچه که با نام تجاری کورین در بازارا ایران شناخته می شود، سالهاست که به عنوان یکی از متریال های اصلی برای بازار صفحه کابینت و سایر صفحات مورد استفاده قرار می گیرد. کورین هم به لحاظ ماهیت و هم به لحاظ ظاهر شباهت زیادی به سنگ طبیعی دارد. از این رو با نام سنگ مصنوعی کورین هم شناخته می شود. اجرای بدون درز صفحات، قابلیت فرم پذیری، انتی باکتریال بودن و یکپارچگی از جمله ویژگی های بارز و شاخص کورین هستند.

صفحه کابینت کورین

کوارتز (صفحه کابینت کوارتز)

کوارتز از ماده معدنی با نام کوارتز به دست می آید. دلیل نام گذاری صفحات کوارتز نیز همین است. ۹۳ درصد از سنگ کوارتز را سیلیس یا همان کوارتز تشکیل می دهد که بعد از کربن خالص (الماس) سخت ترین ماده موجود در طبیعت است. همین خاصیت باعث مقاومت بسیار بالای صفحات کوارتز در برابر انواع آسیب شده است. کوارتز شباهت زیادی به سنگ طبیعی دارد. هم به لحاظ طبیعت و هم به لحاظ ظاهر. از این رو کوارتز را با نام سنگ مصنوعی یا سنگ مهندسی کوارتز نیز می شناسند.

صفحه کابینت کوارتز

مشتقات چوبی یا MDF:

ام دی اف (MDF) قدیمی ترین و شناخته شده ترین متریالی است که در ذهن همه ما وجود دارد. البته به عنوان بدنه کابینت و صفحه کابینت. برای صفحه کابینت از ورق MDF با ضخامت های مختلف (نظیر ۳٫۲ یا ۵) استفاده می شود. وجه تمایز صفحه کابینت MDF روکش آن است. امروزه روکش های مختلفی برای MDF ساخته شده است. حتی روکش هایی شبیه به سنگ طبیعی و کورین و کوارتز که روکش های شبیه به کورین را با صفحه طرح کورین نیز می شناسند. این طرح ها از روی طرح های پرفروش و پرطرفدار کورین کپی برداری کرده اند. از آنجای که تنوع روکش ام دی اف در جهان و ایران بسیار گسترده است، سعی می کنیم به اختصار انواع روکش MDF را به شما معرفی کنیم تا از شنیدن انواع آنها، متعجب و سردرگم نشوید:

الف – روکش چوب طبیعی

روکش چوب طبیعی در ایرن مصرف چندانی ندارد چرا که در ایران چوب متریال گران بهایی است. (به دلیل کمبود ذخایر جنگلی) اما بطور خلاصه بدانید که از چوب طبیعی، روکش هایی درست می کنند که بر روی صفحات MDF پرس شده و شکل چوب طبیعی را به صفحه می دهند. ام دی اف با روکش چوب طبیعی برای فضاهایی که رطوبت زیادی ندارند یا حرارت خیلی بالایی وجود ندارد مورد استفاده قرار می گیرد. این نوع ام دی اف چندان برای صفحه کابینت مناسب نیست.

صفحه کابینت ام دی اف روکش چوب

ب – روکش مصوعی

روکش مصنوعی ام دی اف بخش اعظم انواع ام دی ام را تشکیل می دهد که شما احتمالا با این نام ها آشنا هستید:

  • روکش کاغذی یا لترون (Letron): این نوع ام دی اف شاید ارزان ترین نوع باشد. ام دی اف لترون بیشتر برای جداره و بدنه کابینت ها مورد استفاده قرار می گیرد. در ایران شما می توانید لترون در انواع طرح و رنگ به وفور بیابید. لترون نام اولین کارخانه ای است که این نوع از روکش MDF را تولید نموده است.
  • روکش ترموپلاستیک یا PVC: این نوع ام دی اف نیز در ایران به وفور و در طرح ها و رنگ ها و ضخامت های مختلف یافت می شود. از PVC می توان برای صفحه کابینت استفاده نمود.
  • روکش لمینت یا ام دی اف HPL: این نوع از روکش ام دی اف نیز در ایران به وفور یافت می شود. HPL معروفترین نوع روکش های لمینتی است. نوع دیگر این نوع روکش CPL است. تفاوت این دو روکش در دمای پرس کردن آن بر روی ورق ام دی اف خام است.
  • روکش ملامینه: احتمالا اسم این نوع ام دی اف نیز به گوش شما خورده است. این صفحات نیز به وفور در ایران یافت می شوند.

اگر بخواهیم تفاوت انواع ام دی اف با روکش های مختلف را به شما بگوییم، باید بگوییم تفاوت همه روکش های از PVC تا ملامینه، در مواد اولیه تشکیل دهنده این روکش ها، نحوه پرس یا چسباندن آن بر روی MDF خام و مقاومت آن ها در برابر حرارت و رطوبت و … است.

صفحه کابینت می تواند هر کدام از روکش های بالا باشد. صخامت MDF خام مورد استفاده است که یک ورق را ورق MDF یا صفحه کابینت MDF میکند. چرا که ضخامت صفحات کابینت کمی بیشتر از ورق MDF معمولی است.

صفحه کابینت ام دی اف طرح کورین

صفحه طرح کورین:

این نوع صفحه متشکل از یک مغز MDF و دو لایه رزین (ماده اولیه تشکیل دهنده کورین) در دو طرف ام دی اف است. این صفحات نیز شباهت زیادی به کورین دارند اما با قیمتی کمی پایین تر نسبت به کورین. اما صفحات طرح کورین در بازار ایران بیشتر به صفحات ام دی اف اطلاق می شود که روکش هایی شبیه به طرح های کورین دارند.

امیدواریم در این مقاله مفصل، با انواع صفحات کابینت آشنا شده باشید. برای اجرای با کیفیت ترین انواع صفحه کابینت یعنی کورین و کوارتز، می توانید با ایران کورین در تماس باشید.

صفحه کابینت طرح کورین

شرکت کورین ایران کورین

عرضه و اجرای صفحات کورین و کوارتز

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>